Kotlin – Podstawy programowania – zmienne

Co to jest programowanie?

Przede wszystkim programowanie to rozwiązywanie problemów. Nie tylko tych związanych z implementacja algorytmów i logiki biznesowej. Większość problemów szczególnie na początku sprawia konfiguracja odpowiedniego środowiska. Za duża ilość kodu, brak skalowalności projektów, ogrom technik programowania, języków, bibliotek. Osoba początkująca może się zniechęcić jak usłyszy o ileści rzeczy które powinna umieć by ubiegać się o pierwszą pracę.

  • SQL
  • Parsowanie json/xml
  • Maven/Gradle
  • RESTful Web service
  • OOP
  • TDD
  • MVC
  • wątki/procesy
  • itd…

Gdzie z tym wszystkim zacząć aby się nie zniechęcić? Ja stawiam na Kotlina! Składniowo prostszy od Javy, może nawet podobny do bardzo polecanego na początek pythona. Jest językiem wieloparadygmatowym można programować w podejściu min. obiektowym jak i funkcyjnym.

O co chodzi w programowaniu?

Musimy przekazać komputerowi w sposób dla niego zrozumiały co chcemy zrobić. Analogicznie do gotowania, gdzie mamy składniki potrzebne do przygotowania potrawy i sam proces gotowania.
Tak w programowaniu mamy zmienne(i stałe) var/val i procesy które chcemy wykonać przez funkcję i klasy. Zainstaluj środowisko programistyczne i bierzemy się za kalkulator.

Wykonajmy najprostszy kalkulator

W kotlinie możemy pisać kod w stylu REAPL (read-eval-print loop) tak jak w pythonie. Albo stworzyć program wykonujący się linia po linii.
Stwórz nowy plik jako klasę Kotlin (new Kotlin file/class).

fun main(args: Array<String>) {
println("Hello kotliners.pl")
}

funkcja main – to główna funkcja. Następne polecenie to wykonanie funkcji print line z argumentem typu String czyli łańcuchem znaków pomiędzy cudzysłowami.

fun main(args: Array<String>) {

    val number = readLine()!!.toInt()
    val secondNumber = readLine()!!.toInt()
    print(add(number, secondNumber))
}

fun add(first: Int, second: Int): Int = first + second

Czytamy linię i próbujemy sparsować ją do typu Integer. Podwójny znak !! to informacja dla nas, że zapewniamy że ta wartość nie będzie nullem. A potem wyświetlamy wynik funkcji add za pomocą print().

funkcja add, która przyjmuje dwa argumenty typu Int. Znak równości za : Int znaczy, że zwracana będzie wartość stojąca po prawej stronie ‘=’ czyli first + second. Można użyć też nawiasów klamrowych i słowa return ale w przypadki prostych funkcji tak jest czytelniej.

Mam nadzieje, że udało mi się zachęcić cię do nauki. Nie obiecuje, że to będzie proste i od razu wysyłam cie na strony mądrzejszych ode mnie. Jeśli chcesz się uczyć kotlina zajrzyj tu. Jeśli nie jesteś pewien gdzie zacząć i mało zrozumiałeś z tego co napisałem. Zacznij od pythona, javascriptu nie polecam C++. Chyba, że chcesz się zająć systemami wbudowanymi, elektroniką.

Śmiało pytaj, pisz komentarze, albo pytania na adriankujawski@kotliners.pl
Obiecuje odpisać i pomóc. (czasem skieruje na forum, gdzie również się udzielam).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *